Wychowanie do wartości w katechezie szkolnej
Słowa kluczowe:
wychowanie, wartości religijne i moralne, katecheza, proces aksjologicznyAbstrakt
Wychowanie do wartości religijno-moralnych stanowi istotny element katechezy a jej uczestnikom pomaga rozwijać swoją duchowość i kształtować pozytywne postawy wobec siebie i innych. Rozwijanie moralności na nauce Jezusa Chrystusa jako wzorca wartości i moralności, służy kształtowaniu postaw opartych na miłości oraz etycznym postępowaniu. Staje się jednym z kluczowych aspektów wymiaru katechezy jakim jest podkreślanie wartości życia ludzkiego. Wychowanie do wartości to proces długotrwały i wymagający zaangażowania zarówno ze strony rodziców, nauczycieli, jak i samej jednostki. Kluczowym celem jest rozwijanie w dzieciach i młodzieży umiejętności rozumienia, respektowania i kierowania się wartościami, które przyczyniają się do tworzenia społeczeństwa opartego na etyce i moralności.
Bibliografia
Bauman Z., Płynna nowoczesność, Kraków 2006.
Brzozowski P., „«Wzorcowa hierarchia wartości». Polska, europejska czy uniwersalna?”. Psychologiczne badania empiryczne, Lublin 2007.
Cichoń W., Pojęcie procesu wychowawczego i jego aksjologiczny sens, „Kwartalnik Pedagogiczny” 1981, nr 3.
Gałdowa A., Nelicki A., O możliwościach i warunkach bycia twórczym z perspektywy aksjologicznej teorii wartości, „«Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego». Prace Psychologiczne” 1993, nr 8.
Gurycka A., Struktura i dynamika procesu wychowania, Warszawa 1979.
Homplewicz J., Etyka pedagogiczna, Rzeszów 1996.
Kohlberg L., Die psychologie der Moralentwicklung, Frankfurt Am Main 1995.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.
Łobocki M., Pedagogika wobec wartości, w: Kontestacje pedagogiczne, red. B. Śliwerski, Kraków 1993.
Marek Z., Podstawy wychowania moralnego, Kraków 2005.
Maśloch P., Globalizacja i jej wpływ na rozwój współczesnej cywilizacji, „Przedsiębiorczość a Współczesne Wyzwania Cywilizacyjne” 2005, nr 1.
Melosik Z., „Globalny nastolatek”. (Re)konstrukcja tożsamości w ponowoczesnym świecie, „Horyzonty Wychowania” 2002, nr 2(3).
Melosik Z., Kultura instant: paradoksy pop-tożsamości, w: Edukacja w czasach popkultury, red. W. Burszta, A. de Tchórzewski, Bydgoszcz 2002.
Michałowski S., Pedagogika wartości, Bielsko-Biała 1993.
Mysłakowski Z., Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności, Warszawa 1964.
Nowak M., „Podstawy pedagogiki otwartej”. Ujęcie dynamiczne w inspiracji chrześcijańskiej, Lublin 1999.
Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Warszawa 1998.
Piaget J., Rozwój ocen moralnych, Warszawa 1967.
Skorny Z., Psychologia wychowawcza dla nauczycieli, Warszawa 1992.
Strinati D., Wprowadzenie do kultury popularnej, [tłum. W. Burszta], Poznań 1998.
Śliwerski B., Oświatowy remanent, czyli o ideologicznym majsterkowaniu polityków oświatowych w latach 1989-2006, w: „«Wychowanie». Pojęcia, procesy, konteksty”. Interdyscyplinarne ujęcie, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, t. 4, Gdańsk 2007.
Śliwerski B., „Wychowanie”. Pojęcie – znaczenia – dylematy, w: „«Wychowanie». Pojęcia, procesy, konteksty”. Interdyscyplinarne ujęcie, red. M. Dudzikowa, M. Czerepaniak-Walczak, t. 4, Gdańsk 2007.
Tarnowski J., Perspektywy skutecznego wychowania ku wartościom, „Ateneum Kapłańskie” 1997, nr 89.
Walesa Cz., Rozwój wartości i sensu życia, w: „Człowiek – Wartości – Sens”. Studia z psychologii egzystencji, red. K. Popielski, Lublin 1996.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Zeszyty Formacji Katechetów

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.