Nauczyciel religii jako członek rady pedagogicznej: jak pozyskać sojuszników?
Słowa kluczowe:
nauczyciel religii, rada pedagogiczna, komunikacja interpersonalna, budowanie współpracyAbstrakt
Głównym celem artykułu jest ukazanie roli nauczyciela religii jako członka rady pedagogicznej w kontekście pozyskiwania sojuszników do realizacji wspólnych celów w szkole. Omówione zostały zasady efektywnej komunikacji oraz etapy budowania współpracy między nauczycielem religii a innymi członkami grona pedagogicznego. Autorka artykułu opisuje ponadto cechy osobowe i umiejętności nauczyciela religii, które sprzyjają podejmowaniu dialogu w radzie pedagogicznej.
Bibliografia
Bolton R., People Skills. New York 1979.
Chałupniak R., Kompetencje katechety w zakresie komunikacji interpersonalnej, „Zeszyty Formacji Katechetów” 2015, R. 15, nr 4.
Conzemius A., J. O’Neill, With C. Commodore, with C. Pulsfus, The Power of SMART Goals: Using Goals to Improve Student Learning, Bloomington 2006.
Gaś Z.B., Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja, Warszawa 2008.
Hęćka I., Nauczyciele religii wobec rozwoju moralnego uczniów, In P. Rudnicki, B. Kutrowska & M. Nowak-Dziemianowicz (Eds.), Nauczyciel: misja czy zawód? Społeczne i profesjonalne aspekty roli, Wrocław 2008.
Jamrożek B., J. Sobczak, Komunikacja interpersonalna, Poznań 2000.
Łabendowicz S., Formacja katechetów na współczesne czasy. „Zeszyty Formacji Katechetów” 2015, R. 15, nr 4.
Nęcki Z., Komunikowanie międzyludzkie, Warszawa 1996.
Stala J., Umiejętność działania nauczyciela religii i katechety. Kierunki formacji kształtowania umiejętności pedagogiczno-katechetycznych, „Rocznik Teologii Katolickiej” 2011, tom X.
Stolarzewicz A., Najważniejsze to umieć znaleźć sojuszników, „Dziennik”, 2008.
Wysocka E., Komunikacja interpersonalna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI w., t. 2, red. T. Pilch, Warszawa 2006.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2016 Zeszyty Formacji Katechetów

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.