The digital environment as a natural area of modern human functioning in the light of the new Directory for Catechesis
Keywords:
digital culture, media, social media, media literacyAbstract
One of the dimensions of the functioning of modern man is participation in digital cul- ture and reality. This area is a natural space for people to act in the 21st century. Directory for Catechesis is one of the documents covering this subject. Hence, in the light of this document, the author of the article takes up fundamental issues concerning the audience and participants of the digital environment, as well as its advantages and disadvanta- ges. The media education, understood in a humanistic rather than technological sense, is supposed to be the remedy for evil and an inappropriate attitude to this reality. Moreover, the digital environment, which is the natural area of human functioning, is supposed to be the natural environment of God’s presence.
References
Benedykt XVI, Szukanie prawdy, by się nią dzielić. Orędzie na 42. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24 stycznia 2008), „L’Osservatore Romano” 3/2008 (wyd. pol.), s. 8-10.
Franciszek, «Chodź i zobacz» (J 1, 46). Komunikować, spotykając osoby, tam gdzie są, i takie, jakie są, https://www.vatican.va/content/francesco/pl/messages/communications/ documents/papa-francesco_20210123_messaggio-comunicazioni-sociali.html, (dostęp: 05.06.2021).
Franciszek, Przekaz w służbie kultury spotkania. Orędzie na 48. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24 stycznia 2014), „L’Osservatore Romano” 2/2014 (wyd. pol.), s. 6-8.
Franciszek, Komunikacja i miłosierdzie - owocne spotkanie. Orędzie na 50. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (24 stycznia 2016), „L’Osservatore Romano” 2/2016 (wyd. pol.), s. 8-10.
Jan Paweł II, Rodzina wobec środków społecznego przekazu. Orędzie na 14. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (01 maja 1980), w: Kościół o mediach. Wybór dokumentów Kościoła o środkach społecznego przekazu, (Red.) P. Drzewiecki, Warszawa 2013, s. 163-165.
Paweł VI, Środki społecznego przekazu ważnymi elementami cywilizacji. Orędzie na 1. Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu (26 marca 1968), w: Kościół o mediach. Wybór dokumentów Kościoła o środkach społecznego przekazu, (Red.) P. Drzewiecki, Warszawa 2013, s. 133-135.
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji, Dyrektorium o katechizacji (23 marca 2020), Kielce 2020.
Papieska Rada ds. Środków Społecznego Przekazu, Instrukcja duszpasterska o przekazie społecznym w dwudziestą rocznicę ogłoszenia Instrukcji Communio et progressio «Aetatis novae» (22 lutego 1992), w: Kościół o mediach. Wybór dokumentów Kościoła o środkach
społecznego przekazu, (Red.) P. Drzewiecki, Warszawa 2013, s. 63-79.
Bednarczyk R., Nowe media a katechizacja ludzi młodych - wyzwania i zagrożenia, w: Nowe media a styl życia, (Red.) K. Stępniak, Pułtusk 2016, s. 201-224.
Bojarska-Sokołowska A., Czy „cyfrowego tubylca” można zaciekawić lekcją matematyki?, w: Cyfrowy tubylec w szkole - diagnozy i otwarcia. Nauczyciel a nowe technologie w szkole, (Red.) M. Nowicka, J. Dziekońska, Toruń 2018, s. 189-203.
Drzewiecki P., Edukacja medialna a nauczanie religii w szkole, Warszawa 2013.
Fołtyn D., Środki społecznego przekazu – współczesne areopagi wiary, w: Edukacja religijna wobec przemian kulturowych, (Red.) P. Mąkosa, Lublin 2019, s. 99-113.
Langier C., Cyberdziecko – nowe wyzwanie współczesnej edukacji wczesnoszkolnej, „Edukacja – Technika – Informatyka” 3/2018, s. 224-232.
Lepa A., Pedagogika mass mediów, Łódź 2003.
Lewek A., Podstawy edukacji medialnej i dziennikarskiej, Warszawa 2003.
Łęcicki G., Edukacja medialna jako istotna cecha nowoczesnego społeczeństwa, „Kultura-Media-Teologia” 3/2010, s. 70-80.
Łęcicki G., Edukacja medialna w służbie katechezy, „Kultura-Media-Teologia” 4/2011, s. 72-81.
Mariański J., Mass media jako nośniki wartości i antywartości, w: Religia a mass media, (Red.) W. Zdaniewicz, Ząbki 1997, s. 108-127.
Kwiasowski Z., Znaczenie Internetu w wychowaniu, w: Kultura informacyjna w ujęciu interdyscyplinarnym: teoria i praktyka, (Red.) H. Batorowska, Z. Kwiasowski, Kraków 2016, s. 176-187.
Morańska D., Nowoczesny nauczyciel, czyli jaki? Oczekiwania wobec kompetencji nauczycieli w społeczeństwie informacyjnym, w: Multimedialny wymiar edukacji, (Red.) D. Morańska, K. Wójcik, Dabrowa Górnicza 2014, s. 115-131.
Morbitzer J., O wychowaniu w świecie nowych mediów – zarys problematyki, „Labor et Educatio” 2/2014, s. 119-143.
Musiał E., Dziecko w świecie nowych mediów, w: Kultura - sztuka - edukacja, (Red.) B. Kurowska, K. Łapot-Dzierwa, Kraków 2015, s. 192-201.
Ptaszek G., Edukacja medialna 3.0. Krytyczne rozumienie mediów cyfrowych w dobie Big Data i algorytmizacji, Kraków 2019.
Rizzi V., Pigeon C., Rony F. i in., Designing a creative storytelling workshop to build self-confidence and trust among adolescents, „Thinking Skills and Creativity” 38/2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 The Journals of Catechetical Formation

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.