The process of social adaptation of a disabled child in preschool education
Keywords:
disabled child, revalidation, kindergarten, social adaptationAbstract
In times of galloping technological progress, the ability to adapt socially to the changing reality is one of the important elements of the development of every human being, especially of a child with a disability. The ability to cope with new conditions creates experiences related to getting to know the environment as well as entering into new relationships with peers. The process of adjusting oneself to new reality is called adaptation. It is of key importance for the ability to function in the process of including a child in an integration group. Correct adaptation determines the optimal kindergarten development of both healthy and disabled children. Therefore, it is worth looking at the adaptation process that conditions it and the methods supporting its proper course. This is particularly important in relation to a disabled child who, due to a reduced level of functioning, has greater problems with the process of social adaptation.
References
Al-Khamisy D., Rozwijanie empatii drogą do integracji społecznej, „Edukacja w przedszkolu” 8 (1998), s. 1-23.
Bąbka J., Edukacja integracyjna dzieci pełnosprawnych i niepełnosprawnych. Założenia i rzeczywistość, „Wychowanie w Przedszkolu” 8 (2003), s. 458-462.
Bełczewska E., Herde M., Kwiatkowska E., Wasilewska J., Łada-Grodzicka A., ABC. Program wychowania przedszkolnego XXI wieku, Warszawa 2000.
Franczak A., Krajewska K., Program psychostymulacji dzieci w wieku przedszkolnym z deficytami i zaburzeniami rozwoju, Kraków 2005.
Grzegorzewska M., Pedagogika specjalna, Warszawa 1968.
Hundermarck H., Przedszkole jako miejsce spotkania i wspólnego życia dzieci niepełnosprawnych i sprawnych, w: Uczymy się żyć razem. Niepełnosprawne dzieci w przedszkolu, red. G. Hundermarck, Warszawa 1993, s. 9-13.
Jackowska E., Środowisko rodzinne a przystosowanie społeczne dziecka w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1980, s. 76.
Kamińska K., Przedszkole, w: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. IV, Warszawa 2005, s. 1020-1032.
Komisja Wychowania Katolickiego Konferencji Episkopatu Polski. Podstawa programowa katechezy Kościoła katolickiego w Polsce, Częstochowa 2018.
Krause A., Trzy poziomy integracji – konsekwencje dla teorii i praktyki, w: M. Chodkowska (red.), Wielowymiarowość integracji w teorii i praktyce edukacyjnej, Lublin 2002, s. 65-76.
Kwiatowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa 1985.
Kościelak R., Funkcjonowanie psychospołeczne osób niepełnosprawnych umysłowo, Warszawa 1996, s. 74-86.
Kościelska M., Upośledzenie umysłowe a rozwój społeczny, Warszawa 1984.
Larkowa H., Postawy otoczenia wobec osób niepełnosprawnych, w: A. Hulek (red.), Stosunek społeczeństwa do ludzi niepełnosprawnych, Częstochowa 1985, s. 42-46.
Łakomy D. J., Trojańska M., Usprawnienie, wychowanie i nauczanie osób z upośledzeniem umysłowym, Kraków 2000.
Maciarz A., Mały leksykon pedagoga specjalnego, Kraków 2005.
Minczakiewicz E. M., Postawy nauczycieli i uczniów szkół powszechnych wobec dzieci niepełnosprawnych umysłowo, w: W. Dykcik (red.), Społeczeństwo wobec autonomii osób niepełnosprawnych, Poznań 1996, s. 34.
Minczakiewicz E., Postawy rodzicielskie a sytuacja szkolna uczniów z zaburzeniami mowy, „Zagadnienia Wychowawcze a Zdrowie Psychiczne” 1 (1988), s. 39-47.
Modrzewski J., Adaptacja społeczna, w: T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. I, Warszawa 2003, s. 24-26.
Nowak-Starz G., Sytuacja szkolna uczniów z zaburzeniami mowy, „Roczniki Pedagogiki Specjalnej” 7 (1996), s. 134.
Papieska Rada ds. Krzewienia Nowej Ewangelizacji. Dyrektorium katechetyczne, Kielce 2020.
Program wychowania i nauczania dzieci i młodzieży upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym, MEN, Warszawa 1997.
Pikul-Witek J., Praca z dzieckiem upośledzonym umysłowo, w: E. Osewska, J. Stala (red.), Wychowanie dzieci w wieku przedszkolnym, Tarnów 2005, s.175-196.
Pytka L., Przystosowanie społeczne, w: D. Lalak, T. Pilch (red.), Elementarne pojęcia pedagogiki społecznej i pracy socjalnej, Warszawa 2000, s. 224.
Raszkiewicz H., Umysł w środowisku, Białystok 1999.
Sękowski E. A., Psychospołeczne determinanty postaw wobec inwalidów, Lublin 1994.
Stala J. (red.), Katecheza specjalna dzisiaj. Problemy i wyzwania, Kielce 2003.
Zamkowa A., Wybrane problemy integracyjnego systemu kształcenia, Radom 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 The Journals of Catechetical Formation

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.