Communicating faith in the process of personalized religious education at school

Authors

  • Zbigniew Kominek

Keywords:

catechist, personalized education, coach, mentor, tutor, communication of faith

Abstract

The article is an attempt to analyze how contemporary trends in pedagogy, including Christian pedagogy, can be an effective solution in the field of education. This is especially true for supporting young people in their integral development focused on matters of faith and values. In the realities of the modern world, this is not an easy issue, because the evangelization of young people is associated with many new challenges, such as consumerism, secularization, or the expansion of digital media into the everyday life of human relationships. The last of the mentioned factors has a strong impact on the communicative competence of modern man, on the scale of his sensitivity and imagination. In the light of such problems, forms of supporting young people will be discussed, which through transformative communication, become a mediator personalizing educational relationships.

References

Andrzejewski B., „Filozofia słowa”. Zarys dziejów, Poznań 2016.

CBOS – Grabowska M. (oprac.), „Dlaczego Polacy odchodzą z Kościoła?”. Komunikat z badań, Warszawa 2022.

Chaim Wł., „Religijność jako komunikacja”. Zastosowanie paradygmatu interakcyjnego w psychologii religii, „Roczniki Filozoficzne”, XLI(1993), nr 4.

Charamsa K., Wiara i komunikacja wiary we współczesnym świecie, „Studia Pelplińskie”, (46)2013.

Chukwunonso U.J.T, „Catechesis as experiential-communication of the faith”. Towards a new paradigm for transformative learning in Igbo land (Nigeria), Rome 2018.

Collins G.R., Coaching w ujęciu chrześcijańskim, Warszawa 2016.

Czekalski R., Katecheza komunikacją wiary, Płock 2006.

Dziekoński S., Komunikacja wiary w podstawowych środowiskach katechezy, „«Communio ». Międzynarodowy Przegląd Teologiczny”, 22(2002), nr 5.

Dziewiecki M., Katecheza jako forma komunikacji, „Zeszyty Formacji Katechetów”, 77(2020), nr 1.

Gularso K., Subekti I., The Role of Transformative Communication in Creating a Culture of Innovation, „Interdisciplinary Social Studies”, (7)2023, nr 2.

Jan Paweł II, „Głosić Chrystusa na progu nowego tysiąclecia”. Orędzie na XXXIV Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu, Watykan, 24 stycznia 2000 r.

Kawecki W., „Komunikacja wiary w przestrzeni kulturowej”. Perspektywa historyczna, „Studia Nauk Teologicznych”, 14(2019).

Kongregacja ds. Duchowieństwa, Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 2002.

Kopiczko T., Katecheza a komunikacja wiary we współczesnym kontekście społecznym, „Studia Katechetyczne”, 9(2013).

Kulbat W., Sekularyzacja w perspektywie teologii, „Łódzkie Studia Teologiczne”, (17)2008.

Master B., Edukacja spersonalizowana, Katowice 2019.

Misiorna E., Od nauczania przedmiotowego do nauczania zintegrowanego, w: Teoretyczne i praktyczne aspekty kształcenia zintegrowanego, red. H. Kosętka, J. Kuźma, Kraków 2000.

Osewska E., Komunikacja wiary w rodzinie wobec wyzwań internetu, „Studia nad Rodziną”, 33(2013), nr 17/2.

Panamparambil J.M., „Transformative communication of faith”. A theological-pedagogical foundation for the integration of communication in the Syro-Malabar catechesis in Kerala, Rome 2020.

Parsloe E., Leedham M., Newell D., „Coaching i mentoring”. Podręcznik dla trenerów i mentorów, Warszawa 2018.

Pope M.L., Denicolo P., „Transformative education”. Personal construct approaches to practice and research, London 2001.

Remża P., Tutor, trener, mentor i coach – współczesny nauczyciel matematyki, w: Nauczyciel we współczesnej rzeczywistości edukacyjnej, red. A. Karpińska, M. Zińczuk, K. Kowalczuk, Białystok 2021.

Sobór Watykański II, Gravissimum educationis, Watykan, 28 października 1965 r.

Sokołowski M., „Kultura, media, komunikacja wiary”. Wybrane problemy aksjologii w społeczeństwie informacyjnym, Olsztyn/Biskupiec 2007.

Świeży M., Psychologia dla coachów, Kraków 2017.

United Nations, About the 2022 UN Transforming Education Summit, https://www.un.org/en/transforming-education-summit/about, dostęp online: 02.06.2023.

Wujec B., Geneza i definicje coachingu, „Coaching Review”, 1/2012, nr 4.

Published

2024-10-12

How to Cite

Kominek, Zbigniew. 2024. “Communicating Faith in the Process of Personalized Religious Education at School”. The Journals of Catechetical Formation 95 (3):72-82. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1468.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.