“Religious Song in Catechesis”. Psychological-didactic and methodological-practical dimensions

Authors

  • Magdalena Kożuch

Keywords:

religious song, catechesis, teaching, youth, Gospel, evangelization

Abstract

Singing, adapted to the level and age of children and young people, plays a key role in the process of activating students during catechesis. Both in the class and family community, it can be noticed that singing is not only a natural form for a child, by selecting appropriate religious songs we bring the student closer to God himself, who is the source of beauty, goodness and truth. The didactic values that singing religious songs brings include: getting to know God through a rich form of expression, purifying action by directing consciousness towards religious goals, or developing cognitive processes of children and young people, such as: perceptiveness, attention, memory and efficiency of mental operations. The use of religious songs in catechesis is an effective and attractive didactic method that engages students at various emotional, intellectual and spiritual levels. Religious songs, due to their melodiousness and rhythm, can act as a carrier of catechetical content, facilitating the acquisition of religious teachings and Christian values.

References

Chałupniak R., „Muzyka i katecheza”. Kilka metod katechetycznych, „Katecheta”, 11(2002).

Frołowicz E., „Aktywny uczeń w świecie muzyki”. Propozycje dla nauczycieli, Gdańsk 2008.

Grabowski B., Muzyka w przestrzeni sakralnej, w: Musica sacra, red. R. Kaczorowski, Gdańsk 2005.

Halat S., Gra na instrumentach perkusyjnych jako jedna z form nauczania muzyki, w: „Profesjonalizm w edukacji muzycznej”. Propozycje dla zmieniającej się szkoły, red. R. Gozdecka, A. Weiner, Lublin 2013.

Janosz-Olszowy A., Motywy uczestnictwa w amatorskim zespole chóralnym, Toruń 2003.

Sloboda J.A., „Umysł muzyczny”. Poznawcza psychologii muzyki, Warszawa 2002.

Kaczorowski R., Rola i znaczenie polskiej pieśni religijnej w XIX wieku na przykładzie diecezji warmińskiej, w: Musica sacra, red. R. Kaczorowski, Gdańsk 2005.

Kunert A.K., „Carmina patria”. Polskie hymny narodowe – od „Bogurodzicy” do hymnu „Solidarności”, Warszawa 2006.

Lipska E., Przychodzińska M., „Drogi do muzyki”. Metodyka i materiały repertuarowe, Warszawa 1999.

Łabendowicz S., Aktywizowanie śpiewem i piosenką religijną w katechezie, „Zeszyty Formacji Katechetów”, 19(2005), nr 3.

Pawlak I., Jaka muzyka w katechezie?, „Roczniki Teologiczne”, 48(2001), nr 6.

Published

2024-11-24

How to Cite

Kożuch, Magdalena. 2024. “‘Religious Song in Catechesis’. Psychological-Didactic and Methodological-Practical Dimensions”. The Journals of Catechetical Formation 96 (4):81-89. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1477.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.