To educate to appreciate beauty
Keywords:
beauty, virtue, vocationAbstract
One of the most important challenges man has always faced is the education of a young generation. Each curriculum defines its own education objectives and describes key methods and activities to achieve the set goals. Without a doubt, the most serious challenge to the whole process of education is to nurture the right values in young people. Pedagogy draws on anthropology, ethics and axiology in its theoretical underpinnings. The ethical and moral values which are most often discussed in the context of education, particularly social education, are: personal dignity, truth, goodness, freedom, love, responsibility and patriotism. A somewhat forgotten value in the modern theory of education is beauty and the education to appreciate beauty. The article attempts to present beauty as both an aesthetic and ethical value which should be taught in the process of integral human education. The most important task teachers face in this respect is to strive for a harmonious fusion of the following four virtues in the student’s morality: prudence, fortitude, temperance and justice.
References
Pismo święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych (Biblia Tysiąclecia), wydanie piąte, Poznań 2002.
Augustyn, Wyznania, tłum. Z. Kubiak, Kraków 2003.
Bartnik Cz. S., Kultura i świat osoby, Lublin 1999.
Bednarski F., Teologia kultury, Kraków 2000.
Jan Paweł II, List do artystów, Watykan 4 kwietnia 1999.
Jaroszyński P., Etyka. Dramat życia moralnego, Warszawa 1997.
Kiereś H., Człowiek i sztuka, Lublin 2006.
Łabendowicz S., Formacja katechetów w Dokumentach Kościoła i literaturze katechetyczno-
dydaktycznej po Soborze Watykańskim II, Sandomierz 1997.
Maryniarczyk A., Zeszyty z metafizyki, z. IV, Racjonalność i celowość świata osób i rzeczy, Lublin 2000.
Orczyk A., Zarys historii szkolnictwa i myśli pedagogicznej, Warszawa 2008.
Radwan M., Wylężek S., Gorzkula T. (red), Jan Paweł II. Wiara i Kultura.
Dokumenty, przemówienia, homilie, Rzym-Lublin: RW KUL 1988.
Stróżewski W., Istnienie i wartość, Kraków 1980.
Synowiec J., Początki świata i ludzkości według Księgi Rodzaju, Kraków 2001.
Sztaba M., Wychowanie społeczne w świetle nauczania Karola Wojtyły-Jana Pawła II, Lublin 2013.
Tatarkiewicz W., Dzieje sześciu pojęć, Warszawa 1976.
Tomasz z Akwinu, Summa Teologiczna, tłum. zbiorowe, t. 1-34, Londyn 1962-1986.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 KATECHISTS' PERIODICAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.