„Heroes in cassocks” in Jan Dobraczyński’s prose. Two reflections
Keywords:
Herosi w sutannach, Jan DobraczyńskiAbstract
The basis for Dobraczyński’s beliefs is the confidence in God’s care of the world and the human being, who should cooperate with God’s grace. The work of the writer draws on the achievements of the European Catholic authors. The distinctive feature of Dobraczyński’s novels, however, is his new conception of holiness. According to Dobraczyński, the idea of holiness should be understood by ordinary people. It seems that Mocarz and Kościół w Chochołowie were not only meant to shape the worldview of the readers but also to influence their social lives and faith. In his works, Dobraczyński presents people who are strong, determined and able to make the greatest of sacrifices. He describes the protagonists of his novels as heroes. Andrzej Bobola – the protagonist of the novel Mocarz – and priest Wojciech – the main character in Kościół w Chochołowie – fight for faith and holiness. However, Dobraczyński does not create any norms or give recipe for divine happiness. It is the lives of the heroes themselves that are to reveal dignity, faithfulness, love and trust in God.
References
Augustyn J., Sakrament pojednania, Kraków 2000.
Błaut S., Dramat świętości, „Dziś i Jutro” 1954, nr 38.
Bolewski J., Święty Andrzej Bobola i Śluby Jasnogórskie, „Miejsca Święte” 2007, nr 5.
Brończyk K., Twórczość Jana Dobraczyńskiego, „Kierunki” 1957, nr 51/52.
Dobraczyński J., Dzieło nie wyrasta z oklasków... (wywiad z autorem przeprowadził Z. Irzyk), „Kierunki” 1980, nr 17
Dobraczyński J., Kościół w Chochołowie, Warszawa 1998.
Dobraczyński J., Mocarz. Opowieść o św. Andrzeju Boboli, Warszawa 2002.
Dobraczyński J., Powieść katolicka, „Dziś i Jutro” 1947, nr 42.
Dobraczyński Jan, [w:] Literatura polska XX wieku. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1, red. A. Hutnikiewicz, A. Lam, Warszawa 2000.
Głąb G., Motyw spowiedzi w prozie polskiej XX wieku, Lublin-Radom 2013.
Jasińska-Wojtkowska M., Nowy charakter inspiracji religijnej we współczesnej prozie, [w:] tejże, Horyzonty literackiego sacrum, Lublin 2003.
Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994, nr 1466.
Kozera B., Literatura a religia. Polska współczesna powieść katolicka, Opole 1993.
Lichniak Z., „Duszochwat”, „Dziś i Jutro” 1948, nr 9.
Lichniak Z., Szkic do portretu Jana Dobraczyńskiego, Warszawa 1962.
Mazan-Mazurkiewicz A.”, „Przyszedłem rozłączyć...”Jana Dobraczyńskiego jako obraz „świętości bezwiednej”, „Acta Universitatis Lodziensis 2012, nr 4.
Piechowski J., Bohaterowie Dobraczyńskiego, „Kierunki” 1969, nr 48.
Pius XII, Invicti Athletae Christi.
Pruszyński K., Jan Dobraczyński, czyli trudności katolickiego pisarza, „Odrodzenie” 1947.
Rogalsk A. i, Dobraczyński, Warszawa 1969.
Rogalski A., Istota katolickiej powieści współczesnej, „Życie i Myśl” 1951, nr 7-8.
Rogalski A., Katolicyzm w twórczości Jana Dobraczyńskiego, „Życie i Myśl” 1969, nr 6.
Ryszka Cz., Na tropach Boga. Przygoda z literaturą XX wieku, Kraków 1999.
Sadkowski W., Literatura katolicka w Polsce. Narodziny, główne tendencje i wątki, pułap poznawczy i artystyczny, Warszawa 1963.
Spowiednik z Sidziny przypomina także postać księdza Sadoka Górskiego, bohatera powieści Władysława Jana Grabskiego – W cieniu kolegiaty i Konfesjonał.
Starowieyska-Morstinowa Z., Śmiała próba, „Tygodnik Powszechny” 1948, nr 4.
Starowieyska-Morstinowa Z., Świat oglądany z konfesjonału, „Tygodnik Powszechny” 1948.
Szczepkowska E., Tradycje hagiograficzne we współczesnej popularnej prozie religijnej (rekonesans), [w:] Doświadczenie religijne w literaturze XX wieku, red. A. Gleń, I. Jokiel, Opole 2006.
Szubert L. N., Panegiryk czy recenzja?, „Tygodnik Powszechny” 1954, nr 38.
Świderska A., Epos tatrzański Dobraczyńskiego, „Tygodnik Powszechny” 1954, nr 34.
Witek S., Sakrament pojednania, Poznań 1979.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 KATECHISTS' PERIODICAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.