Working with an ADHD child during religion classes

Authors

  • Aneta Baranowska

Keywords:

student, ADHD, religion classes, teacher of religion, didactic and educational work

Abstract

The aim of the paper is to present the specific character of working with a child diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) during religion classes in school. ADHD is one of the most common psychological and behavior disorders caused byneuro-biological factorsamong children and youth. Epidemiological studies show that on average ADHD affects about 5% of people aged 18 and under.In practice, this means that two out of thirty students in a class have ADHD. Due to difficulties with cognitive, social and emotional functioning,teachingchildren with ADHD isa great challenge for every teacher, including the teacher of religion. Therefore, educators should become familiar with the basic principles of the didactic and educational work with the children affected by ADHD and apply them in the classroom.

References

Baranowska W., Nauczyciel a uczeń z ADHD, Kraków 2010.

Baranowska W., Sytuacja dziecka z ADHD w polskim systemie diagnostycznym, [w:] ADHD – prawie normalne życie, red. W. Baranowska, Łódź 2007.

Baranowska W., Wybrane zasady postępowania z dziećmi i młodzieżą z ADHD, w: ADHD – prawie normalne życie, red. W. Baranowska, Łódź 2007.

Biegajczyk B., Można pracować z dzieckiem z ADHD!, „Nowa Szkoła”, 2005 nr 7.

Bobik B., Funkcjonowanie uczniów z zespołem ADHD w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2010 nr 5.

Green C., Chee K., Zrozumieć ADHD, tłum. K. Sobiepanek-Szczęsna, Warszawa 2011.

Hallowell E., Ratey J., W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych, tłum. I. Sowa, Poznań 2004.

Hanć T., Dzieciństwo i dorastanie z ADHD, Kraków 2009.

Jerzak M., Kołakowski A., Czym jest ADHD?, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.

Jerzak M., Kołakowski A., Praca z dzieckiem z ADHD w szkole i poza nią, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.

Kamińska M., Zrozumieć dziecko z ADHD i pomóc mu, Gdańsk 2010.

Neuhaus C., Dziecko nadpobudliwe. Jak zrozumieć objawy i znaleźć odpowiednie rozwiązanie, Warszawa 2005.

Paszkiewicz A., Funkcjonowanie dzieci z ADHD w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2011 nr 1.

Pawlak P., Dzieci z ADHD i ich rodzeństwo, Kraków 2013.

Pfiffner L., Wszystko o ADHD, Poznań 1996.

Srebnicki T., Wolańczyk T., Dziecko z ADHD w szkole i w przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2010.

Wasiński D., Problem akceptacji dzieci z ADHD, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.

Published

2016-09-10

How to Cite

Baranowska, Aneta. 2016. “Working With an ADHD Child During Religion Classes”. The Journals of Catechetical Formation 62 (2):117-23. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/232.

Issue

Section

Didactic and methodical formation

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.