Working with an ADHD child during religion classes
Keywords:
student, ADHD, religion classes, teacher of religion, didactic and educational workAbstract
The aim of the paper is to present the specific character of working with a child diagnosed with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) during religion classes in school. ADHD is one of the most common psychological and behavior disorders caused byneuro-biological factorsamong children and youth. Epidemiological studies show that on average ADHD affects about 5% of people aged 18 and under.In practice, this means that two out of thirty students in a class have ADHD. Due to difficulties with cognitive, social and emotional functioning,teachingchildren with ADHD isa great challenge for every teacher, including the teacher of religion. Therefore, educators should become familiar with the basic principles of the didactic and educational work with the children affected by ADHD and apply them in the classroom.
References
Baranowska W., Nauczyciel a uczeń z ADHD, Kraków 2010.
Baranowska W., Sytuacja dziecka z ADHD w polskim systemie diagnostycznym, [w:] ADHD – prawie normalne życie, red. W. Baranowska, Łódź 2007.
Baranowska W., Wybrane zasady postępowania z dziećmi i młodzieżą z ADHD, w: ADHD – prawie normalne życie, red. W. Baranowska, Łódź 2007.
Biegajczyk B., Można pracować z dzieckiem z ADHD!, „Nowa Szkoła”, 2005 nr 7.
Bobik B., Funkcjonowanie uczniów z zespołem ADHD w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2010 nr 5.
Green C., Chee K., Zrozumieć ADHD, tłum. K. Sobiepanek-Szczęsna, Warszawa 2011.
Hallowell E., Ratey J., W świecie ADHD. Nadpobudliwość psychoruchowa z zaburzeniami uwagi u dzieci i dorosłych, tłum. I. Sowa, Poznań 2004.
Hanć T., Dzieciństwo i dorastanie z ADHD, Kraków 2009.
Jerzak M., Kołakowski A., Czym jest ADHD?, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.
Jerzak M., Kołakowski A., Praca z dzieckiem z ADHD w szkole i poza nią, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.
Kamińska M., Zrozumieć dziecko z ADHD i pomóc mu, Gdańsk 2010.
Neuhaus C., Dziecko nadpobudliwe. Jak zrozumieć objawy i znaleźć odpowiednie rozwiązanie, Warszawa 2005.
Paszkiewicz A., Funkcjonowanie dzieci z ADHD w szkole, „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2011 nr 1.
Pawlak P., Dzieci z ADHD i ich rodzeństwo, Kraków 2013.
Pfiffner L., Wszystko o ADHD, Poznań 1996.
Srebnicki T., Wolańczyk T., Dziecko z ADHD w szkole i w przedszkolu. Informacje dla pedagogów i opiekunów, Warszawa 2010.
Wasiński D., Problem akceptacji dzieci z ADHD, [w:] ADHD w szkole. Jak pracować z dzieckiem z zespołem nadpobudliwości psychoruchowej, red. M. Jerzak, A. Kołakowski, Sopot 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 KATECHISTS' PERIODICAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.