The Decalogue and IT competencies – a catechetical added value
Keywords:
ITcompetencies, selection of information, distinguishing truth from falsehood, independent thinking, critical thinkingAbstract
The article raises the issue of how to make religious education lessons in school more attractive and efficient. The author is firmly convinced that attractiveness is a necessary condition for efficiency. The article discusses examples of teaching methods and techniques that not only help to make classes more attractive to young people, but also have the additional advantage of allowing them to develop their IT skills, as well as crucialabilities such as the ability to select information, distinguish between truth and falsehood, and think critically and independently, especially with regards to mass media. All these skills are truly essential both indaily life and keeping up faith. Since modern culture seemsto be predominantly and increasingly anti-Christian, showing and promoting anti-Christian values and patterns of behaviour, it is vital that these skills should be taught in school. The article is an attempt to find a satisfactory answer to the question – how to put it into practice.
References
Chałupniak R., Katecheza w szkole czy poza szkołą?, „Paed agogia Christiana”, 2/26 (2010).
Duraj-Nowakowa K., Uniwersalne wartości kultury kształtowania profesjonalnej gotowości
Fundacja Mamy i Taty, Przeciw wolności i demokracji Strategia polityczna lobby LGTB w Polsce i na świecie: cele, narzędzia, konsekwencje [online:] http://www.mamaitata.org.pldocsPrzeciw_wolnosci_i_demokracji__Raport_Fundacji_Mamy_i_Taty.pdf; dostęp 2013-08-21.
Grajewki A., Bilans ujemny, Gość Niedzielny, nr 16 rok XC/ 21 kwietnia 2013.
Grzelak Sz., Profilaktyka ryzykownych zachowań seksualnych młodzieży. Aktualny stan badań na świecie i w Polsce, Kraków 2009.
http://www.franciszkanska3.pl/Niesprawiedliwosc-Ks-Marcin-Strachanowski,a,9020; dostęp2014-04-01. https://www.google.pl/searchq=kard+Bernardin+&ie=utf8&oe=utf8&rls=org.mozilla:pl:official&client=firefoxa&channel=sb&gfe_rd=ctrl&ei=4vo6U4G_HsXj_AbywoDIBg&gws_rd=cr dostęp 2014-04-01.
Jagieła J., Narcystyczna szkoła. O psychologicznej rzeczywistości szkoły, Kraków 2007.
Jan Paweł II, encyklika Evangelium Vitae.
Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce.
Konferencja Episkopatu Polski, O wyzwaniach bioetycznych, przed którymi stoi współczesny człowiek, Papieska Rada ds. Rodziny, Ludzka płciowość: prawda i znaczenie. Wskazania do wychowania w rodzinie.
Kucharczak F., Prostactwo przekazu, „Gość Niedzielny”, nr 16 rok XC/ 21 kwietnia 2013.
Lenczewski T., Rola nauczania religii w gimnazjum w procesie kształtowania dojrzałego człowieczeństwa, [w:] Docere et educare: książka dedykowana Księdzu Profesorowi Władysławowi Kubikowi SJ z okazji 50. rocznicy kapłaństwa oraz 60. rocznicy życia zakonnego, Mółka J., Łuszczak G. (red.), Kraków, 2008.
Mastalski J., Syndromy współczesnych katechetów a pedagogia Boża. Zamyślenia rekolekcyjne, Kraków 2005.
Michalski C., Kozłowska-Rajewicz: Mój sen o równości (wywiad z Agnieszką Kozłowską-Rajewicz, http://www.krytykapolityczna.pl/artykuly/opinie/20130626/kozlowska-rajewicz--moj-sen-o-rownosci (dostęp 2014-07-23).
Mółka Janusz, Pedagog troszczący się o godny rozwój i wychowanie młodzieży, [w:] Docere et educare: książka dedykowana Księdzu Profesorowi Władysławowi Kubikowi SJ z okazji 50. rocznicy kapłaństwa oraz 60. rocznicy życia zakonnego, Mółka J., Łuszczak G. (red.), Kraków 2008.
Offmański A., W kierunku modelu współczesnej katechezy katechumenalnej, [w:] Docere et educare: książka dedykowana Księdzu Profesorowi Władysławowi Kubikowi SJ z okazji 50. rocznicy kapłaństwa oraz 60. rocznicy życia zakonnego, Mółka J., Łuszczak G. (red.), Kraków 2008.
pedagogów/ nauczycieli, [w:] Nowakowska-Kempna I. (red.) Uniwersalne wartości kultury w edukacji i terapii, Kraków 2012.
Solak A., Znaczenie talentu pedagogicznego, [w:] Stala J. (red.) Dzisiejszy katecheta stan aktualny i wyzwania, Kraków 2002.
Sondej Cz. M., Dialog owocem spotkania, [w:] Nowakowska-Kempna I. (red.), Uniwersalne wartości kultury w edukacji i terapii, Kraków 2012.
Spitzer M., Cyfrowa demencja. W jaki sposób pozbawiamy rozumu siebie i swoje dzieci, Lipiński A. (tłum.), Słupsk 2013
Śnieżyński M., Nauczanie wychowujące, Kraków 1995.
Śnieżyński M., Sztuka dialogu. Teoretyczne założenia a szkolna rzeczywistość, Kraków 2005.
Śnieżyński M., Zarys dydaktyki dialogu, drugie wydanie – poszerzone i uzupełnione, Kraków 1998.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 KATECHISTS' PERIODICAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.