Pedagogical competencies of a religion teacher

Authors

Keywords:

religion teacher

Abstract

The pedagogical competencies of a religion teacher include, in the first place, the knowledge and skills of the theory and practice of education in the following aspects: ontological (what is education?), anthropology (the pupil as a human being), axiological (in what values should we educate pupils and why?). Secondly, the religion teacher’s pedagogical competencies include competencies in the field of pedagogy and school education (the concept of school, its objectives, functions and axiology). The third element concerns competencies in the field of law (education law) as well as practical knowledge and skills (diagnosis, interpersonal communication, cooperation, IT skills). The fourth element emphasizes the teacher’s role as a person bringing up students (mature personality of the teacher, living according to the Christian values, demonstrating love for the students). These four elements constituting the pedagogical competencies of a religion teacher support an integral education, which takes into account all aspects of the student as a person, with a religious aspect being the central one.

References

Adamski F., Integralna wizja człowieka podstawą wychowania chrześcijańskiego, w: red. A. J. Sowiński, A. Dymer, „Szkoła katolicka” t. 3, Szczecin 2001.

Bacia E., Od kompetencji do kwalifikacji – diagnoza rozwiązań i praktyki w zakresie walidowania efektów uczenia się, IBE, Warszawa 2013.

Baraniak B., Współczesna pedagogika pracy. Z perspektywy edukacji, pracy i badań, UKSW, Warszawa 2013.

Bartkowicz Z., Nauczyciel kompetentny w perspektywie doenotologicznej, w: red. Z. Bartkowicz, M. Kowaluk, M. Samujło, nauczyciel kompetentny: teraźniejszość i przyszłość, UMCS, Lublin 2007.

Bielski J., Kompetentny nauczy-ciel, „Lider” 2010, nr 7/8.

Chałas K., Wychowanie ku wartościom, Elementy teorii i praktyki, Lublin-Kielce 2006.

Chlewiński Z., Dojrzałość. Osobowość. Sumienie. Religijność, Poznań 1991.

Czerepaniak-Walczak M., Kompetencje emancypacyjne nauczyciela akademickiego, „Pedagogika Szkoły Wyższej” 2001, nr 16.

Delors J. (red.), Edukacja - jest w niej ukryty skarb, Wydawnictwo UNESCO, Warszawa 1998.

Dudzikowa M., Kompetencje autokreacyjne – czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych, w: red. M. Dudzikowa, A. Kotusiewicz, Z pogranicza idei i praktyki edukacji nauczycielskiej, Białystok 1994.

Dylak S., Wizualizacja w kształceniu nauczycieli, UAM, Poznań 1995.

Jakubiak-Zapalska E., Nauczyciel we wczesnej edukacji szkolnej, w: red. E. Jakubiak-Zapalska, K. Kruszko, Dziecko we wczesnej edukacji, Radom 2012. Edukacja, w: red. B. Milerski i B. Śliwerski, Leksykon PWN. Pedagogika, Warszawa 2000.

Jan Paweł II, List do rodzin, 2 II 1994, nr 16.

Jan Paweł II, W imię przyszłości kultury. Przemówienie Ojca Świętego w siedzibie UNESCO,2 VI 1980, w: Nauczanie Papieskie, t. III, Poznań-Warszawa 1985.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1996.

Kwaśnica R., Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu, w: red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika, t. 2, PWN, Warszawa 2003.

Maj A., Jan Paweł II wzorem osobowym wychowania, w: red. K. Chałas, Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II, Lublin-Kielce 2006.

Mendel M., Rodzice i nauczyciele jako sprzymierzeńcy, Gdańsk 2007.

Mendel M., Rodzice i szkoła: jak współuczestniczyć w edukacji dzieci?, Toruń 2001.

Męczkowska A., Kompetencja, w: red. T. Pilch, Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, „Żak”, Warszawa, 2003.

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999.

Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej.

Nowak M., Teorie i koncepcje wychowania, Warszawa 2008.

Ostrowska K., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994.

Perzycka E., Nowotniak J., O standardach kompetencji zawodowych nauczycieli, w: red. C. Hendryk, B. Sack. M. Moś, Szkoła i jej udział w kreowaniu ładu społecznego, Print Group, Szczecin 2006.

Preambuła Ustawy o systemie oświaty, 7 IX 1991 r., Dz. U. 2004 r., Nr 256, poz. 2572, z póź. zm.

Rozporządzenie MEN z 27 VIII 2012 r., Dz. U. 2012 r. poz. 977.

Rozporządzenie MENiS z 26 II 2002 r., Dz. U. 2002 r. Nr 51, poz. 458.

Rozporządzenie MNiSW z 2 XI 2011 r. w sprawie Krajowych Ram Kwalifikacji dla Szkolnictwa Wyższego, Dz. U. 2011, nr 253, poz. 1520.

Rubacha K., Edukacja jako przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin, w: red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski, Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 1, PWN, Warszawa 2003.

Scheler M., Pisma z antropologii filozoficznej i teorii wiedzy, Warszawa 1987.

Strykowski W., Kompetencje współczesnego nauczyciela, „Neodidagmata” 2005, nr 27/28.

Sztuka nauczania. Szkoła, red. K. Konarzewski, Warszawa 1998.

Śnieżyński M., Dialog edukacyjny, PAT, Kraków 2001.

Taraszkiewicz M., Jak uczyć jeszcze lepiej! Szkoła pełna ludzi, ARKA, Poznań 2001.

Tarnowski J., Jak wychowywać?, Warszawa 1993.

Tomasik P., Wzajemny dialog rodziny, szkoły i Kościoła, w: red. P. Tomasik, Rodzina – Szkoła – Kościół. Korelacja i dialog, Warszawa 2003.

Turos L., Pedagogika ogólna, subdyscypliny i nauki pomocnicze, IPSYLON, Warszawa 2003.

Ustawa Karta Nauczyciela z 26 I 1982 r., Dz. U. 2006, Nr 97, poz. 674, z późn. zm.

Ustawa z 7 IX 1991 r. o systemie oświaty, Dz. U. 2004, Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.

Zellma A., Kompetencje nauczyciela religii jako perspektywa efektywności edukacyjnej, „Katecheta” 2009, nr 6.

Published

2015-12-10

How to Cite

Maj, Adam. 2015. “Pedagogical Competencies of a Religion Teacher”. The Journals of Catechetical Formation 60 (4):77-88. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/268.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.