Retreat School in pastorally-educational dimension

Authors

  • Waldemar Janiga

Keywords:

Retreat School

Abstract

The empirical study, analyzed sheets visitation, observation diocesan inspectors, including many interviews with school principals, teachers, catechists, parents and students, a picture emerges of school retreats as a value in the pastoral ministry of the Church and school educational system. "Therefore, ensuring the right of God to profess their faith, a catechism school, found in the records of the Concordat with the Holy See. Our generation is in particular responsible for the lasting fruit of these records. Therefore, a single hour, two week provided in all schools, can neither leave nor lose. " Let us add -for the same reasons we should not waste valuable but very difficult retreat of school events to be organized to the challenges of our time.

References

Boguszewski R., Polak – na zawsze katolik? Polska religijność w latach 1989-2008 na podstawie badań CBOS, „Więź” 51 (2008) nr 9.

Dylak S., Podstawy budowania szkolnego programu nauczania, w: Awans zawodowy nauczyciela religii, red. J. Szpet, D. Jackowiak, Poznań 2001.

Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, nr 88.

Dyrektorium ogólne o katechizacji, Poznań 1998,63.

Janiga W., Aktualny stan katechizacji w Archidiecezji Przemyskiej, „Biuletyn Katechetyczny 2006/2007” 8 (2006).

Janiga W., Grendus M., Dla kogo perły? W poszukiwaniu rekolekcji szkolnych, Przemyśl 2003.

Janiga W., Nadzór i koordynacja szkolnych rekolekcji wielkopostnych, „Zeszyty Formacji Katechetów” 5 (2005) nr 1.

Kościół katolicki na początku trzeciego tysiąclecia w opinii Polaków, red. W. Zdaniewicz, S.H. Zaręba, Warszawa 2004;

Kudasiewicz J., Ewangelizacja Kościoła polskiego „ad intra”, „Zeszyty Formacji Katechetów” 2 (2002) nr 1.

Mariański J., Charakterystyka religijno-moralna współczesnej młodzieży, w: Katecheza młodzieży, red. S. Kulpaczyński, Lublin 2003.

Mariański J., Kryzys moralny czy trans-formacja wartości. Studium socjologiczne, Lublin 2001; Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, red. J. Mariański, Kraków 2002.

Mariański J., Religijność społeczeństwa polskiego w perspektywie europejskiej. Próba syntezy socjologicznej, Kraków 2004;

Murawski R., Filozofia polskiego „Dyrektorium Katechetycznego”, w: Katecheza w służbie wiary, red. W. Janiga, T. Kocór, Przemyśl 2004.

Nycz K., Dyskusja panelowa, „Znak” (1997) nr 1.

Panuś T., 10 razy „tak”, czyli próba bilansu 20 lat nauczania religii w polskiej szkole, „Katecheta” 53 (2009), nr 9.

Potocki A., Wychowanie religijne w polskich przemianach, Warszawa 2007;

Poznacie prawdę, a prawda was wyzwoli (J 8,32). List Episkopatu Polski z okazji 20. rocznicy powrotu katechezy do szkoły.

Przyczyna W., Blaski rekolekcji szkolnych, „Zeszyty Formacji Katechetów” 5 (2005) nr 1.

Przyczyna W., Rekolekcje dla dzieci po wprowadzeniu katechezy do szkół, „Współczesna Ambona” 22 (1994), nr 3.

Przyczyna W., Rekolekcje dla dzieci wczoraj i dziś, w: Rekolekcje dla dzieci, red. Tenże, Kraków 1996.

Rekolekcje dla młodzieży, red. W. Przyczyna, Kraków 1993.

Rekolekcje w szkole, red. J. Podlaszczak, Rzeszów 2001; W. Przyczyna, Blaski i cienie rekolekcji szkolnych, „Katecheta” 47 (2003), nr 9.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych, Dz. U. Nr 36, poz. 155 z 1992 r. z póz. zmianami.

Skotarczak J., Rekolekcje szkolne w planie wychowawczym szkoły jako dni duszpastersko-wychowawcze. Uwagi katechety po ośmiu latach doświadczeń, w: Szkolne rekolekcje wielkopostne. Teoria i praktyka.

Stach- Hejosz M., Rekolekcje szkolne z zastosowaniem metody projektów, „Zeszyty Formacji Katechetów” 5 (2005) nr 1.

Stach-Hejosz M., Rekolekcje szkolne z uwzględnieniem metod i form organizacji, „Katecheta” 47 (2003), nr 3.

Synod Archidiecezji Przemyskiej 1995-2000, Przemyśl 2000.

Szkolne rekolekcje wielkopostne, cz. 2, red. A. Bałoniak, Poznań 2000; Szkolne rekolekcje wielkopostne, cz. 3, red. A. Bałoniak, Poznań 2001.

Szkolne rekolekcje wielkopostne. Teoria i praktyka, red. A. Bałoniak, Poznań 1999.

Szpet J., Dydaktyka katechezy, Poznań 1999.

Szymański M. S., O metodzie projektów, Warszawa 2000.

Tomasik P., Wyznaniowa lekcja religii jako element systemu edukacyjno-oświatowego, w: Między tradycją a współczesnością, red. A. Bałoniak, J. Szpet, Poznań 2008.

Trzymajcie się mocno Słowa Życia. Rekolekcje dla młodzieży, red. W. Przyczyna, G. Siwek, Kraków 1999; Rekolekcje dla dzieci, red. W. Przyczyna, Kraków 1996.

Zaręba S. H., W kierunku jakiej religijności? Studia nad katolicyzmem polskiej młodzieży, dz. cyt.; W. Zdaniewicz, T. Zembrzuski, Kościół i religijność Polaków 1945-1999, Warszawa 2000.

Published

2011-03-10

How to Cite

Janiga, Waldemar. 2011. “Retreat School in Pastorally-Educational Dimension”. The Journals of Catechetical Formation 41 (1):71-85. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/572.

Issue

Section

Didactic and methodical formation

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.