Transcendental humanism pedagogy

Authors

  • Marian Włosiński

Keywords:

humanism, pedagogy

Abstract

Education must be understood as the pursuit of full and harmonious development of individuals, forming a mature awareness of moral theology, which will recognize the goodness and act accordingly. Thanks to the unity of the personality of the educational process and the life of a young man is becoming more consistent. John Paul II has strongly emphasized that the starting point of true education must be the truth about man, the recognition of his dignity and his transcendent vocation. Benedict insists that love should be lived in truth, in accord with God's revelation, the principles and rights arising from it. Humanism says that a society centered on human being and his inalienable rights, about the values of justice and peace around the correct relationships between individuals, society and the state, guided by the logic of solidarity and subsidiarity.

References

„L’Osservatore Romano”, wyd. polskie, 11-12 (2004).

Chałas K., Jan Paweł II wzorem osobowym wychowania ku wartościom, Wyd. Jedność 2007.

http://ekai.pl/wydarzenia/raport, (z dn. 07.07.2009).

Jan Paweł II, Pokój i młodzi idą razem, XVIII Światowy Dzień Pokoju – 01.01.1985, w: Libreria Edi-trice Vaticana, Citta del Vaticano 1984 .

Jan Paweł II, Wolność religijna warunkiem pokojowego współżycia, XXI Światowy Dzień Pokoju – 01.01. 1988, Libreria Editrice Vaticana, Citta del Vaticano 1987.

Jehle E., Gebetserziehung, Lexikon der Pedägogik der Gegenwart, Freiburg im Breisgau 1930.

José Luis Illanesa, Ante Dios y en el mundo. Apuntes para una teología del trabajo, Pampeluna 1997.

Kamiński S., Nauka i metoda, Lublin 1992.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 1994.

Nowak M., T. Ożóg, A. Rynio, W trosce o integralne wychowanie, Lublin 2003.

Ruiz F., Le vie dello Spirito, Bologna 1999.

Rynio A., Wychowanie w ujęciu Jana Pawia II – wybrane zagadnienia teoretyczne, w: Wychowanie ku wartościom w świetle nauczania Jana Pawła II, red. K. Chałas, Wyd. Jedność 2007.

Trzecia podróż Jana Pawła II do Polski, „L’Osservatore Romano”, wyd. polskie, nr specjalny, 1987.

Włosiński M ., Etický hodnotový systém v krajinách sveta podľa Sociálnej náuky Cirkvi v učení pápeža Jána Pavla II, w: Nové aspekty v sociálnej práci II, Wyd. Katolícka univerzita v Ružomberku 2010.

Włosiński M., Świat wartości, Wyd. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, Włocławek 2009.

Włosiński M., Znamiona etyki wychowawczej, Wyd. Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna we Włocławku, 2009.

Published

2010-09-10

How to Cite

Włosiński, Marian. 2010. “Transcendental Humanism Pedagogy”. The Journals of Catechetical Formation 39 (3):25-32. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/602.

Issue

Section

Doctrinal and theological formation

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>