Freedom in upbringing and contemporary problems of family and school

Authors

  • Marcin Malarecki

Keywords:

family, upbringing, family problems, school problems

Abstract

This paper deals with the process of upbringing, punishments and rewards, and the concept that is family. It briefly discusses the phenomenon of indigence as a major social problem in the family. Besides, the influence of family on upbringing is explained. The article also includes a description of parental attitudes and parenting styles.

References

Appelt, K. Wiek szkolny. Jak rozpoznać potencjał dziecka?, w: Psychologiczne portrety człowieka, red. A. Brzezińska, Wydawnictwo GWP, Gdańsk 2005.

Bojarska L., Od walenia po łapach do zmarszczenia brwi, czyli o środkach dyscyplinujących w szkole, Wolters Kluwer Polska Sp. z o.o., 2009.

Filipowicz M., Rodzina jako pierwsze środowisko wychowawcze, zadania i ideał wychowawczy z perspektywy nauczania Kościoła, „Łódzkie Studia Teologiczne” 26/2017/1.

Gogacka M., Głąbicka K. (red.), Współczesne wyzwania dla lokalnej polityki społecznej, Radom 2009.

Jegier A., Podwaliny umiejętności społecznych ze szczególnym uwzględnieniem roli ojca w wychowaniu, w: Rodzice, nauczyciele, media. Kto ponosi odpowiedzialność za wychowanie i edukację dzieci?, red. A. Jegier, Wydawnictwo DIFIN, Warszawa 2013.

Kawula S., Janke A.W., Polimorficzność i komplementarność badań nad współczesną rodziną, w: Pedagogika rodziny. Obszary i panorama problematyki, red. S. Kawula, J. Brągiel, A. W. Janke, Toruń 2007.

Kupisiewicz Cz., Niepowodzenia dydaktyczne, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1972.

Łuczyński A., Dzieci w rodzinach zastępczych i dysfunkcjonalnych, Wyd. KUL, Lublin 2008.

Prokosz M., Budowanie więzi w rodzinnych formach opieki, „Relacje – Studia z Nauk Społecznych” 1/2016, Uniwersytet Zielonogórski.

Przetacznikowa M., Psychologia wychowania, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1983.

Pujer K. (red.), Rodzina i szkoła wobec szans i zagrożeń społeczno-cywilizacyjnych, Wyd. Exante, Wrocław 2016 .

Rembowski J., Rodzina w świetle psychologii, Wydawnictwo WSZiP, Warszawa 1986.

Sikorski W., Postawy rodzicielskie w percepcji dorastających a poziom ich aspiracji edukacyjnych, „Psychologia Wychowawcza” 2000 nr 2-3.

Stefańska-Klar R., Późne dzieciństwo. Młodszy wiek szkolny, w: Psychologia rozwoju człowieka. Tom 2, red. B. Harwas-Napierała, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.

Tyszka Z., Struktura i funkcjonowanie rodziny oraz świadomość rodzinna, Poznań 1997.

Wilk J., Pedagogika rodziny, Katedra Pedagogiki rodziny Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Lublin 2016.

Wilgocka-Okoń B., Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko, Wydawnictwo PWN, Warszawa 1992.

Ziemska M., Postawy rodzicielskie i ich wpływ na osobowość dziecka, Wiedza Powszechna, Warszawa 1986.

Ziemska M., Rodzina, a osobowość, Wiedza Powszechna, Warszawa 1975.

Published

2021-12-20

How to Cite

Malarecki, Marcin. 2021. “Freedom in Upbringing and Contemporary Problems of Family and School”. The Journals of Catechetical Formation, no. 3-4 (December):14-22. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1338.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.