Corecompetencies of a religion teacher

Authors

  • Jarosław Wojtkun The John Paul II Catholic University of Lublin

Keywords:

religion teachers

Abstract

The main aim of catechesis is to help a pupil develop a deeper love of and a closer adherence to Jesus Christ. The ability to achieve this goal during catechesis determines a teacher’s qualifications. There are a number of ways in which the aims of catechesis can be accomplished, depending on a student's level of religious life and his relationship with the Church. This paper distinguishes between students with a solid foundation of faith and those with little or no religious life. A competent religion teacher is to help the students belonging to the first group to better understand and more deeply experience the Christian message. On the other hand, the students experiencing serious problems with faith need the teacher’s help to find answers to faith-related questions and doubts bothering them. The competencies of a religion teacher are best and most thoroughly characterized by his own way of experiencing faith, to which the teacher himself has to be a clear witness.

References

Benedykt XVI, Encyklika„Deus caritas est”, nr 1.

Bioetyka. Anatomia sporu, Kraków 2015.

Bp Materski E., Katechetyczna skrzynka pytań, Radom 2013.

Franciszek, Adhortacja „Evangelii gaudium”, nr 41.

Franciszek, Adhortacja „Evangelii gaudium”, nr 83.

Franciszek, Adhortacja „Evangelii gaudium”, nr 165.

Franciszek, Przesłanie do biskupów polskich przebywających w Rzymie na wizycie ad limina (7 lutego 2014), w: www.totustuus.net.pl/index.php/publikacje/publikacje/2767-070214 (dostęp 1 września 2015).

Heller M., Z kręgu zagadnień: nauka i religia, w: Formacja intelektualna w świetle debaty nad „Ratio studiorum” 47.

II Polski Synod Plenarny (1991-1999), Pallotinum 2001

Jan Paweł II, „Magisterium Kościoła wobec ewolucji”. Przesłanie do członków Papieskiej Akademii Nauk (Rzym, 22 października 1996).

Jan Paweł II, Adhortacja „Christifideles laici”, nr 34.

Jan Paweł II, Przemówienie do katechetów, nauczycieli i uczniów (Włocławek 6 czerwca 1991), w: www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/27wloclawek_06061991 (dostęp 31 sierpnia 2015).

Jan Paweł II, Przemówienie do katechetów, nauczycieli i uczniów (Włocławek, 6 czerwca 1991), w: www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/przemowienia/27wloclawek_06061991 (dostęp 31 sierpnia 2015)

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Warszawa 2001, nr 21.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Warszawa 2001, nr 13325.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Warszawa 2001, nr 83.

Ogólnopolska Konferencja Rektorów Wyższych Seminariów Duchownych Diecezjalnych i Zakonnych (Kraków, 5-8 września 2011), Kraków 2012.

Pius XII, Encyklika„Humani generis”, nr 29.

Ratzinger J., Na początku Bóg stworzył. Konsekwencje wiary w stworzenie, Kraków 2006.

Wiśniewski R., Religijność młodzieży szkolnej: konteksty społeczno-kulturowe, II Synod Diecezji Radomskiej. Postawy społeczno-religijne diecezjan radomskich, Radom 2008.

Zgromadzenie Zwyczajne Biskupów, Lineamenta Nowa Ewangelizacja dla przekazu wiary chrześcijańskiej (2011), nr 6.

Published

2015-12-10

How to Cite

Wojtkun, Jarosław. 2015. “Corecompetencies of a Religion Teacher”. The Journals of Catechetical Formation 60 (4):29-36. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/263.

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.