The value of history for the integral education of a child in the family

Authors

Keywords:

family, integral education, value, history, menaces to education

Abstract

It is the family on which primarily rests the duty as well as the right to bring up its children. This is an effect of the participation of the parents in the transmission of life of their child, which obliges them to further action with a purpose of educating the human being from the start of his/her life. It is therefore necessary to make suitable choices, thanks to which a proper model of upbringing will be adopted. Among various propositions which are suggested by today's world, from the point of view of Christian teaching regarding the human being, the most adequate concept is that of the model of integral education. A holistic and personal outlook of the human being guarantees its balanced development, due to which man may reach his final educational aim, this being a mature personality and, in the supernatural dimension, eternal salvation. An integral education consists of building human nature founded on values, ones which are the highest and unchanged, as well as those constituting an aid for their realization. Among these, ought to be noticed a sensitivity in respect of history and tradition. Thanks to a demonstrating of the worth of reflecting on human history, on the fatherland or on one's own family, integral education forms a mature human being, one which is aware of its identity and affiliation to a given community and which is able to draw conclusions from the attitudes of his/her ancestors.

References

Bartnik Cz., Teologia historii, Lublin 1999.

Bartnik Cz., Historia, w: Encyklopedia katolicka, t. 6, Lublin 1993, s. 938-940.

Chudy W., Istota pedagogiki personalistycznej, w: Rynio A. [red.], Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Lublin 2007, s. 271-295.

Fregni G., Rodzice, w: Szpakowski R. [red.], Słownik katechetyczny, Warszawa 2007, s. 789-791.

Gizowski M., Niebezpieczne nurty i idee filozoficzno-pedagogiczne XX wieku, Koszalin 2015.

Goliszek P., Personalistyczny patriotyzm narodu polskiego, w: Goliszek P. [red.], Wychowanie patriotyczne, Lublin 2018, s. 69-86.

Jan Paweł II Adhortacja Familiaris consortio, w: Jan Paweł II, Encykliki i adhortacje 1979-1981, Warszawa 1983, s. 223-313.

Jasnos A., Uwarunkowania rodzinne obrazu Boga, Lublin 2016.

Katechizm Kościoła Katolickiego, Poznań 2002.

Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 2004.

Kupisiewicz Cz., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.

Majcher E., Wychowywać, ale jak? Jakiej młodzieży potrzebuje Polska, Warszawa 1993.

Majka J., Wychowania chrześcijańskie, w: F. Adamski [red.], Wychowanie w rodzinie chrześcijańskiej, Kraków 1984, s. 41-98.

Opiela M. [red.], Kompendium edukacyjne Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2016.

Opiela M., Integralny rozwój osoby w pedagogice i psychologii katolickiej, w: Opiela M., Braun K. [red.], W kręgu integralnego wychowania, Lublin 2017, s. 15-30.

Opiela M., Osoba i rodzina wobec wyzwań cywilizacyjnych. Pedagogia integralnego rozwoju i edukacji w koncepcji ochrony Edmunda Bojanowskiego, Lublin 2019.

Rusecki M., Przekaz kultury w rodzinie, w: Garbarz A. [red.], Wokół rodziny. Wychowanie, Kultura, Społeczeństwo, Rzeszów 2011, s. 13-42.

Sakowicz E., Wychowanie do Polskości, „Ateneum Kapłańskie” 3 (655) 2018, t. 170, s. 496-506.

Samoraj M., Rodzina, wspólnota lokalna i stowarzyszenia kulturalne jako płaszczyzny rozwijania człowieczeństwa, w: Gajda J. [red.], O nowy humanizm w edukacji, Kraków 2000, s. 351.

Sobór Watykański II, Deklaracja Gravissimum educationis, w: Sobór Watykański II. Konstytucje, Dekrety, Deklaracje, Poznań 2002, s. 314-324.

Rada ds. Społecznych Konferencji Episkopatu Polski, Chrześcijański kształt patriotyzmu, w: https://episkopat.pl/chrzescijanski-ksztalt-patriotyzmu-dokument-konferencji-episkopatu-polski-przygotowany-przez-rade-ds-spolecznych [15.04.2019].

Rayzacher-Majewska A., Rola wycieczek w wychowaniu patriotycznym, w: Goliszek P., [red.], Wychowanie patriotyczne, Lublin 2018, s. 205-220.

Rynio A., Wychowawczy potencjał małżeństwa i rodziny w nauczaniu świętego Jana Pawła II, w: Rynio A. [red.], Obudzić (nie)odkryty potencjał małżeństwa i rodziny, Lublin 2015, s. 179-210.

Zdybicka Z.J., Wychowanie a religia, w: Jaroszyński P., Tarasiewicz P., Chłodna I. [red.], Filozofia i edukacja, Lublin 2005,s. 79-85

Published

2019-12-10

How to Cite

Kuchta, Jakub. 2019. “The Value of History for the Integral Education of a Child in the Family”. The Journals of Catechetical Formation 76 (4):59-68. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/27.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.