Confirmation – the end or the beginning of the way?
Keywords:
sacrament of Confirmation, youth, upbringingAbstract
An important pastoral and pedagogical task is not only to prepare for the sacrament of Confirmation, but also to continue the formation of youth after the reception of the sacrament. Confirmation is the end of the period of preparation, determined by knowledge, faith and the Christian attitude of the youth. In this sense, it is the culmination of the preparation for Confirmation and the so-far way of life of the youth. But simultaneously, it is a new beginning of life in the Holy Spirit, which the young receive in the sacrament of Confirmation. In Poland, official and informal ways of preparing young people for Confirmation have been developed, which generally function well. However, a challenge today is the development and implementation of youth formation ideas, especially in the parish, after the reception of the sacrament as a new beginning of the way of life. The program, which can be prepared by any priest and religion teacher, should combine the theological (pastoral) and educational dimensions, and manifest itself in a committed form of young people's activity, according to their personal and social preferences. Therefore, innovative activity of priests and religion teachers is necessary so that the reception of the Sacrament of Confirmation is not a farewell to the Church, but the beginning of a beautiful way of life in the Holy Spirit.
References
Ustawa Prawo oświatowe z 14 XII 2016 r., Dz. U. 2017, poz. 59 z póź. zm., art. 18.
Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy. Wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992.
Wróbel J., Życie – wartość życia, w: red. J. Nagórny, K. Jeżyna, Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego, Radom 2005.
Franciszek, Audiencja ogólna, 29 I 2014 r., www. opoka.org.pl (20.02.2018).
Jan Paweł II, List do rodzin, 2 II 1994 r..
Melosik Z., Globalny nastolatek. (Re)konstrukcje tożsamości w ponowoczesnym świecie, „Horyzonty Wychowania” 2003, nr 3.
Mariański J., Wychowanie ku wartościom religijnym. Perspektywa socjologiczna, w: K. Chałas, A. Maj, J. Mariański, Wychowanie ku wartościom religijnym. Elementy teorii i praktyki, Lublin-Kielce 2009.
Jan Paweł II, W imię przyszłości kultury, UNESCO, 2 VI 1980, w: Nauczanie Papieskie, t. III, Poznań-Warszawa 1985.
Ostrowska U., Wartość, w: red. K. Chałas i A. Maj, Encyklopedia aksjologii pedagogicznej, Radom 2016.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 1999.
Łobocki M., W trosce o wychowanie w szkole, Kraków 2007.
M. Buk-Cegiełka, Warstwy rozwojowe człowieka, w: red. K. Chałas i A. Maj, Encyklopedia aksjologii pedagogicznej.
Maj A., Religia, w: red. K. Chałas i A. Maj, Encyklopedia aksjologii pedagogicznej.
Fr. Blachnicki, Charyzmat i wierność, Carlsberg 1985.
Jan Paweł II, Prawdziwy wychowawca rozumie młodych ludzi, Turyn, 13 IV 1980 r., w: Wychowanie w nauczaniu Jana Pawła II(1978-1999), Warszawa 2000.
http://episkopat.pl// (20.02.2018).
Słownik Języka Polskiego, https://sjp.pwn.pl/ (20.02.2018).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 The Journals of Catechetical Formation

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.