Nawrócenie misyjne parafii

Autor

  • Jerzy Andrzej Danecki

Słowa kluczowe:

nawrócenie, parafia, misje, duszpasterstwo, wspólnota, Kościół, powołanie

Abstrakt

Kościół zrodził się z misji Jezusa Chrystusa, którą pozostawił swoim uczniom odchodząc z tego świata. Wzrost i rozwój wspólnoty jest skutkiem ochoczej odpowiedzi na ewangelizacyjny nakaz naszego Pana, której udzielili Jego uczniowie, a następnie kolejne pokolenia ludzi wierzących. Głoszenie Dobrej Nowiny jest zatem związane z Kościołem i stanowi o jego istocie, czyli misyjnym powołaniu. Ewangelizacyjna misja wprowadza chrześcijan w serce Pana Boga, którego najgłębszym pragnieniem jest doprowadzenie każdego człowieka do Zbawienia (por. 1 Kor 2, 4). Celem głoszenia Ewangelii jest odkrycie i realizacja woli Bożej dotyczącej Zbawienia, nie jest ono więc jednym z zadań Kościoła, ale jest Jego istotą. Papież Paweł VI podkreślił, iż ewangelizacja stanowi pierwszorzędne i naturalne posłannictwo Kościoła, które powinien uważać za łaskę i właściwe powołanie (por. Evangelii nuntiandi, 2). Paweł VI stwierdził jasno, że wspólnota Kościoła jest dla ewangelizacji. Każdy członek Kościoła nieustannie potrzebuje nawrócenia. Jest to warunek, bez którego nie można właściwie realizować misji Kościoła. Papież Franciszek dostrzegł, że z biegiem czasu i rozwoju chrześcijaństwa, w wielu rejonach świata działalność Kościoła, w mniejszym lub większym stopniu, utraciła swoją ewangelizacyjną celowość, a jej miejsce zajęła troska o zachowanie i rozwój zdobytej przez Kościół pozycji w danym narodzie i kulturze oraz utrzymanie w swych szeregach osób, które otrzymały już pierwszy sakrament inicjacji chrześcijańskiej. Dlatego, by Kościół mógł w pełni podjąć swe najgłębsze powołanie, niezbędna jest dziś misyjna przemiana całej wspólnoty ludzi wierzących i nawrócenie duszpasterstwa (por. Evangelii gaudium, 25, 27). Współczesny człowiek zarówno wierzący, jak i niewierzący potrzebuje nawrócenia i wspólnoty do tego, aby odnaleźć sens swojego życia i powołanie, którym został obdarowany.

Bibliografia

Augustin G., Drogi skutecznej ewangelizacji, w: Nowa ewangelizacja – impuls do ożywienia wiary, red. G. Augustin, K. Koch, I. Dias, W. Kasper, Ząbki 2012.

Blachnicki F., Oaza Rekolekcyjna Diakonii Ruchu Światło-Życie, Kraków 2013.

Chmielewski M., Parafia jako wspólnota wspólnot w polskich publikacjach posoborowych, „Roczniki Teologiczne” 1999, nr 5.

Dereziński T., Urzeczywistnianie się Kościoła uniwersalnego w Kościele partykularnym w świetle literatury posoborowej, Lublin 2002.

Drożdżewicz P., Misyjne przeobrażenie Kościoła i nawrócenie duszpasterstwa w świetle adhortacji „Evangelii gaudium”, „Rocznik Teologii Katolickiej” 2015, nr 1.

Dyk S., Nowa ewangelizacja – konkretne wezwanie, Gubin 2015.

Franciszek, „Nawrócenie misyjne Kościoła”. Przemówienie do biskupów uczestniczących w seminarium zorganizowanym przez Kongregację ds. Ewangelizacji Narodów, Watykan, 20 września 2014 r.

Franciszek, Evangelii gaudium, Watykan, 24 listopada 2013 r.

Giffard P.-A., „Wzrastanie Kościoła”. Narzędzia i sposoby ożywienia wiary w parafii, Gubin 2013.

Konferencja Episkopatów Ameryki Łacińskiej i Karaibów, Dokument końcowy: „Jesteśmy uczniami i misjonarzami Jezusa Chrystusa, aby nasze narody miały w Nim życie”, Aparecida 2007.

Łysik B., Duszpasterstwo Misyjne według papieża Franciszka, „Nurt SVD” 2015, nr 1.

Sobór Watykański II, Apostolicam actuositatem, Watykan, 18 listopada 1965 r.

Wielebski T., Nawrócenie pastoralne i duszpasterstwo misyjne parafii w Polsce, „Teologia i człowiek” 2019, nr 45.

Pobrania

Opublikowane

2025-03-25

Jak cytować

Danecki, Jerzy Andrzej. 2025. „Nawrócenie Misyjne Parafii”. Zeszyty Formacji Katechetów 98 (2):41-48. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1496.

Numer

Dział

Formacja doktrynalno-teologiczna

Inne teksty tego samego autora

<< < 1 2 

Podobne artykuły

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.