Catechesis an upbringing in freedom from addiction
Keywords:
catechesis, freedom, education, addictionAbstract
Progress, development and new technologies make the reality that surrounds us extremely attractive. Man lives in a world where information reaches him from all sides. In a world of such great availability of all material goods, a young man becomes lost without experience and support. A man who starts to ask about freedom and wants to use it. Without support, a misunderstood freedom turns into a young man’s enslavement. Alcohol, drugs, designer drugs, medicine, nicotine captivate a young person. What values and norms an adolescent will follow depends largely on two environments, namely the family and school. Today the catechesis of children and young people is facing an enormous educational and didactic challenge. The attitude of the teacher towards students is crucial and extremely significant in the times of many contemporary civilization problems. The contemporary decline in values, the lack of appropriate personal role models, the influence of the mass media and disturbed family or peer relationships make young people more and more often misuse their freedom and become entangled in various types of addictions that enslave and distort the ability to look at themselves and the surrounding reality.
References
Chrzanowska R., Wychowanie młodego człowieka do życia w trzeźwości, w: Wspomóc uzależnionych od alkoholu. Refleksja psychologiczno-teologiczna, red. J. Dziedzic, J. Klimek, Kraków 2017, s. 295-315.
Dziekoński S., Rozwój wychowawczej myśli Kościoła na przestrzeni ostatnich wieków, Warszawa 2004.
Dziewiecki M., Rola Kościoła w wychowywaniu do wolności w kontekście integralnego spojrzenia na profilaktykę i terapię uzależnień, „Studia nad Rodziną” 3 (1998), s. 111-122.
Dziewiecki M., Wychowanie w dobie ponowoczesności, Kielce 2003.
Dziewiecki M., Wychowanie młodzieży w wolności i abstynencji, „Zeszyty Formacji Katechetów”, nr 3 (2016), s. 88-100.
Goliszek P.T., Wychowanie do prawdy w osobowym świadectwie katechety, w: Katecheza w szkole współczesnej, red. M. Zając, Lublin 2010, s. 183-201.
Jakubowski T., Uzależnienie – ograniczeniem wolności człowieka, https://opoka.org.pl/ biblioteka/i/id/9909v_05.html, dostęp: 09.10.2021.
Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy świętej w kościele św. Stanisława Biskupa, Rzym, 28 czerwca 1992 r., „L’Osservatore Romano” (wyd. pol.) 13,8-9 (1992), s. 20-21.
Jan Paweł II, Homilia w czasie Mszy świętej odprawianej na lotnisku wojskowym w Radomiu, 4 czerwca 1991r., w: Drogowskazy dla Polaków Ojca Świętego Jana Pawła II, red. Idem, Kraków 1999, s. 67-73.
Kongregacja Nauki Wiary, Instrukcja o chrześcijańskiej wolności i wyzwoleniu, nr 1, 3, https://www.vatican.va/roman_curia/congregations/cfaith/documents/rc_con_cfaith_doc_19860322_freedom-liberation_pl.html /, dostęp: 09.10.2021.
Krasnodębski M., Człowiek i paideia. Realistyczne podstawy filozofii wychowania, Warszawa 2008.
Krasnodębski M., Antropologia edukacji. Wybrane aporie w świetle filozofii klasycznej, Głogów 2018.
Kupczak P., Wolność osoby ludzkiej według Karola Wojtyły – Jana Pawła II, „Teologia w Polsce” Tom 5, nr 1 (2011), s. 107-121.
Misiaszek K., Wychowanie katolickie wobec wyzwań współczesności, „Studia Koszalińsko-Kołobrzeskie” Tom 25, (2008), s. 191-205.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Biblia Tysiąclecia, Poznań 2003.
Potocki A., Katechetyczna formacja sumienia w warunkach sekularyzacji moralności, „Colloquia Theologica Ottoniana” 2 (2016), s. 111-141.
Słomka W., Wolność, w: Leksykon Duchowości Katolickiej, Lublin-Kraków 2002, s. 917-920.
Strumińska-Doktór A., Edukacja środowiskowa w katechezie szkolnej, „Studia Ecologiae et Bioethicae” 4 (2006), s. 503-515.
Szubartowska A., Zmiana kodu kulturowego młodzieży wyzwaniem dla katechety szkolnego, w: Katecheza w szkole współczesnej, red. M. Zając, Lublin 2010, s. 45-64.
Szymaniak K., Zjawisko nadużywania substancji psychoaktywnych przez adolescentów wyzwaniem dla współczesnych nauczycieli, katechetów i rodziców, „Paideia” 2 (2020), s. 265-279.
Śledzianowski J., Przesłanie trzeźwościowe – wolności od uzależnień w nauczaniu Jana Pawła II, w: Trzeźwość i uzależnienia jako wyzwanie duszpasterskie i pedagogiczne, red. K. Linowski, M, Jędrzejko, Radom 2012, s. 57-74.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 The Journals of Catechetical Formation

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.