Qualifications of religion teachers and permanent education

Authors

  • Jerzy Andrzej Danecki

Keywords:

values, education, qualifications, upbringing, self-education, authority, human being

Abstract

Whether we like it or not, the cultural changes we witness have an impact on our family, professional and social life. Young people are less and less able to make reasonable decisions concerning their future. Inconsistency of important decisions and lack of willingness to develop oneself is a common phenomenon. This lack of consistency and inability to read the signs of the times affect not only family but also professional life. It is a common view that only certain professions require constant learning, e.g. doctors, lawyers, policemen. However, personal and professional development is necessary for all people. The same applies to secular and clerical teachers of religion. Development is raising qualifications and preventing professional burnout, gaining and opening up to new values in life and sharing them with the catechized people. Raising qualifications through permanent education develops the teacher’s humanity and opens them not only to God, but to the whole created world. A human being becomes more human, as St. Pope John Paul II taught. Religious education teachers must develop their humanity, otherwise they will not be able to shape the humanity of the catechized person.

References

Aleksander T., Kształcenie ustawiczne, w: Pedagogika społeczna, red. T. Pilch, I. Lepalczyk, Warszawa 1995, s. 295.

Borello L., Formacja stała, w: Słownik Katechetyczny, Wydawnictwo Salezjańskie, Warszawa 2007, s. 296-270.

Ciesiółka I., Kształcenie katechetów diecezji kaliskiej do pracy w edukacji włączającej.

Studium socjologiczno-katechetyczne, Poznań 2018, s. 50-54.

Dyczewski L., Trwałość i zmienność kultury polskiej, Lublin 2002, s. 56-57.

Konferencja Episkopatu Polski, Dyrektorium katechetyczne Kościoła katolickiego w Polsce, Kraków 2001.

Legrand P., Introduzione all’educacione permanente, Roma 1973.

Pedagogika pracy – kształcenie ustawiczne dorosłych, http://www.sciaga.pl/ tekst/63155--64-pedagogika_pracy_ksztalcenie, dostęp: 23.02.2023.

Porozumienie pomiędzy Konferencją Episkopatu Polski oraz Ministrem Edukacji Narodowej z dnia 3 kwietnia 2019 roku, https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzienniki-resortowe/porozumienie-pomiedzy-konferencja-episkopatu-polski-oraz-ministrem-35618955, dostęp: 22.02.2032.

Rainko E., Kształcenie ustawiczne – istota i zadania, „Studia Łomżyńskie” 26 (2016), s. 135-145.

Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005, s. 356.

Wolicki M., Edukacja permanentna – potrzeba i formy, „Forum Pedagogiczne UKSW” 1 (2011), s. 11-26.

Published

2023-05-03

How to Cite

Danecki, Jerzy Andrzej. 2023. “Qualifications of Religion Teachers and Permanent Education”. The Journals of Catechetical Formation 89 (1):77-83. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/1401.

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.