Education from the personalistic perspective

Authors

  • Dariusz Adamczyk The Pedagogical University of Cracow

Keywords:

education

Abstract

Education should be based on the integral understanding ofa pupil, taking into account his or her actualabilities. Integritys hows the completeness and unity inallthe diversity and complexity of a person.Therefore, educationshould be responsible and rooted in the truth about man. It is essential to understandwho man is,andwhat hisnature and purposeare. The personalistic education enables man to achieve full integrity. Education should take placeprimarily in the family, which is afundamental and natural community where one lives, works and learns behavior patterns, as well as ways of thinking and living. The personalistic education posesa pedagogical challenge and a task, which is to educate families about the danger of disrespectful and manipulative treatment of one anotheras it threatens the personal development of family members. The process of education requires anactive cooperation of a pupil and aclass teacher.

References

Adamski F., Personalizm i pedagogika personalistyczna, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 4, red. T. Pilch, Warszawa 2005.

Adamski F., Wprowadzenie: personalizm – filozoficzny nurt myślenia o człowieku i wychowaniu, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.

Bagrowicz J., Godność osoby fundamentem wychowania, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.

Chrobak S., Szkoła wspólnotą wychowującą, http://www.fidesetratio.org.pl/files/plikipdf/chrobak2.pdf (dostęp: 31.10.2014).

Chudy W., Istota pedagogiki personalistycznej, „Ethos” 3,75 (2006).

Cogiel M., Budowanie systemu wychowania personalistycznego w procesie reformowania edukacji, „Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne” 35,2 (2002).

Czekalski R., Personalistyczna pedagogika wychowawcza Jana Pawła II, „Warszawskie Studia Teologiczne” 21 (2008).

Gacka B.Z., Wychowanie personalistyczne, „Personalizm” 3 (2002).

Kaczmarek K., Gadacz T., Racje za personalistyczną filozofią wychowania, w: Wychowanie personalistyczne, . F. Adamski, Kraków 2005.

Langkammer H., Godność człowieka według Biblii, w: Życie społeczne w Biblii, red. G. Witaszek, Lublin 1997.

Majka J., Wychowanie chrześcijańskie – wychowaniem personalistycznym, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.

Nowak M., Personalistyczne wychowanie, w: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. 4, red. T. Pilch, Warszawa 2005.

Nowak M., Wychowanie w personalizmie „Chrześcijanin w świecie” 4 (1993).

Olbrycht K., Istota wychowania personalistycznego, http://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/01aOlbrycht.pdf(dostęp:23.10.2014.

Rusiecki M., Osoba ludzka wobec wartości w świetle chrześcijańskiego wychowania, w: Antropologiczna pedagogika ogólna, red. M. Nowak, P. Magier, I. Szewczak, Lublin 2010.

Szlaga J., Godność i upadek człowieka a jego środowisko, w: Człowiek – wartości – sens. Studia z psychologii egzystencji, red. K. Popielski, Lublin 1996.

Wojtyła K., Człowiek jest osobą. Przemówienie wygłoszone w Radio Watykańskim w czasie trwania 3 sesji Soboru Watykańskiego II, „Personalizm” 1 (2001).

Published

2015-09-10

How to Cite

Adamczyk, Dariusz. 2015. “Education from the Personalistic Perspective”. The Journals of Catechetical Formation 59 (3):71-77. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/281.

Issue

Section

Psychological and pedagogical formation

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 4 5 6 > >> 

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.