Toward professional education - psychopedagogical implications of education to values
Keywords:
values, psychopedagogical implicationsAbstract
In the educational process it is necessary to make young people reflect on themselves and the surrounding reality. Young people should discover what is valuable and important in life in a free and conscious way. Introducing the pupil into the world of values involves recognizing, understanding, and then accepting and respecting the values. In the educational process, it is important to create conditions for pupils to decide for themselves and verify their own behavior in relation to the universal values that give the human life a deep meaning, and are crucial for their integral development.
References
Adamczyk D., Rola wartości moralnych w wychowaniu szkolnym, w: Szkoła w perspektywie XXI wieku. Teraźniejszość – przyszłość, cz. 3, red. B. Zawadzka, Kielce 2009.
Adamczyk D., Wychowanie do wartości moralnych w perspektywie wzoru osobowego, „Zeszyty Formacji Katechetów” 1 (2013).
Adamski F., Pluralizm wartości i wychowanie, w: Wychowanie personalistyczne.
Chałas K., Wychowanie ku wartościom. Elementy teorii i praktyki, t. 1, Lublin-Kielce 2003.
Denek K., Aksjologiczne podstawy edukacji, Poznań-Toruń 2001.
Denek K., Transformacja systemowa edukacji, „Neodidagmata” 24 (1999).
Denek K., Wartości edukacyjne, http://www.andragog.strefa.pl/strony/wartedcz1.htm, (dostęp: 20.10.2014).
Denek K., Wartości i cele edukacji szkolnej, Poznań-Toruń 1994.
Dyk W., Wartości chrześcijańskie podstawą wychowania w szkole europejskiej, w: Wychowanie moralne w szkole katolickiej, red. A.J. Sowiński, A. Dymer, Szczecin 2003.
Dziewiecki M., Wychowanie a wartości, http://www.opoka.org.pl/biblioteka/I/ID/md_0310_wartosci.html, (dostęp: 20.10.2014).
Galarowicz J., Na ścieżkach prawdy: wprowadzenie do filozofii, Kraków 1992.
Kowalczyk S., Podstawy światopoglądu chrześcijańskiego, Wrocław 1995.
Koźmińska I., Olszewska E., Z dzieckiem w świat wartości, Warszawa 2007.
Kunowski S., Wartości w procesie wychowania, Kraków 2003.
Łobocki M., Teoria wychowania w zarysie, Kraków 2004.
Łobocki M., Wychowanie moralne w zarysie, Kraków 2002.
Mariański J., Zdaniewicz W., Wartości religijne i moralne młodych Polaków, Warszawa 1991.
Nowak M., Podstawy pedagogiki otwartej, Lublin 2000.
Nowak M., Znaczenie wartości w procesie wychowania, w: Człowiek – wartości – sens, red. K. Popielski, Lublin 1996.
Oleś P., System klaryfikacji: założenia, zastosowanie, przegląd niektórych technik, „Roczniki filozoficzne” 31,4 (1983).
Ostrowska K., Wychowywać do urzeczywistniania wartości, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.
Ostrowska W., W poszukiwaniu wartości, Gdańsk 1994.
Rusiecki M., Dobro jako podstawowa kategoria wychowania dzieci w młodszym wieku szkolnym, „Nauczanie Początkowe” 1,29 (2005/2006).
Stróżewski W., W kręgu wartości, Kraków 1992.
Szewczyk W., Kim jest człowiek. Zarys antropologii filozoficznej, Tarnów 1998.
Wilk T., Edukacja, wartości i style życia reprezentowane przez współczesną młodzież w Polsce w odmiennych regionach gospodarczych, Kraków 2003.
Wolicki M., Znaczenie wychowawcy w wychowaniu ku wartościom, http://www.pedkat.pl/index.php/252-ks-wolicki-marian-znaczenie-wychowawcy-wwychowaniu-ku-wartosciom, (dostęp: 20.10.2014).
Wołodźko E.K., Wartości w kształtowaniu osobowości podmiotów procesu wychowania, w: Aspekty aksjologiczne w edukacji, red. U. Ostrowska, Olsztyn 2000.
Wybór tekstów, red. F. Adamski, Kraków 2005.
Żurakowski B., Wychowanie do wyboru wartości, w: Wychowanie personalistyczne, red. F. Adamski, Kraków 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 KATECHISTS' PERIODICAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.