Integration of teaching and educational activities in school catechesis
Keywords:
catechesis, IntegrationAbstract
The course of child development is influenced by social contacts established at school, participation in classes and extracurricular activities, participation in organizations gathering children and youth, as well as cultural and educational institutions. The school is responsible for the young generation, for their level of education, and is the first institution whose rigors young people are subjected to. The educational process taking place in school shapes the personality of children and youth, and so does the school upbringing, which is considered equal to the educational work of the teacher. The accomplishment of these goals is also the task of the school catechesis. For the sake of pupils, the school and the Church must coordinate their efforts in education and upbringing. Therefore, what is necessary is mature and responsible attitudes among parents, teachers, catechists and priests who bear witness to God with their lives and conduct, and whose lives and testimony help overthrow negative values and ideals promoted in today's world.
References
Charytański J., Lekcje religii w Europie, „Ateneum Kapłańskie” 498 (1992) nr 3-4.
Jackowski S., Osobowość katechety młodzieży, „Chrześcijanin w świecie” 9 (1977) nr 8-9.
Jan Paweł II, Anioł Pański 13 IX 1998 r., „Biuletyn KAI” nr 37 (1998).
Jan Paweł II, Homilia wygłoszona podczas Mszy św. Łowicz, 14 czerwca 1999 r., http://www.opoka.org.pl/biblioteka/W/WP/jan_pawel_ii/homilie/lowicz_14061999.html, z dn. 13.02.2015.
Jan Paweł II, Przemówienie wygłoszone podczas Liturgii Słowa, Zamość, 12 czerwca 1999 r., http://mateusz.pl/jp99/pp/1999/pp19990612c.htm, z dn. 19.03.2015.
Jan Paweł II, Przyszłość człowieka zależy od kultury. Przemówienie wygłoszone 2 czerwca 1980 r. w UNESCO, „Więź” 1980 nr 7-8.
Jan Paweł II, Szkoła i religia. Przemówienie do kapłanów diecezji rzymskiej, „L’Osservatore Romano” 4 (1981).
Jundziłł I., Dziecko – ofiara przemocy, Warszawa 1993.
Łabendowicz S., Katecheza w zreformowanej szkole, w: Katecheza w szkole w perspektywie 20-lecia,red. S. Łabendowicz, Radom 2010.
Maj A., Szkolnictwo katolickie w III RP (1989-2001). Status i rozwój w okresie przemian oświa¬towych, Warszawa 2002.
Michalski J., Edukacja i religia jako źródła rozwoju egzystencjalno-kognitywnego. Studium hermeneutyczno-krytyczne, Toruń 2004.
Murawski R., Ewangelizacyjny charakter katechezy, „Ateneum Kapłańskie” 84 (1992), z. 2.
Offmański A., Katechizowany podmiotem przemian kulturowych w nauce w szkole, w: Dzisiej¬szy katechizowany. Stan aktualny i wyzwania, red. J. Stala, 2002.
Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1992
Puchalski G., Perspektywy nowej ewangelizacji w nauczaniu Jana Pawła II, „Studia El bląskie” 3 (2001).
Skórny Z., Psychologia wychowawcza dla nauczycieli, Warszawa 1992.
Sondej Cz. M., Osobowość katechety i jej wpływ na życie katechizowanych, w: Katecheta w szkole, red. M. Śnieżyński, Kraków 1994.
Stala J., Współpraca rodziny, szkoły i parafii w dziele wychowania, w: Dydaktyka katechezy, red. J. Stala, Tarnów 2004, cz. I.
Szpet J., Ewangelizacyjny wymiar szkolnych lekcji religii, w: Katecheza ewan¬gelizacyjna w rodzinie, parafii, szkole, red. S. Dziekoński, Warszawa 2002.
Tomasik P., Ewangelizacja – katecheza – nauczanie religii w szkole. Wyjaśnienie podstawowych terminów, w: Ewangelizować czy katechizować?, red. S. Dziekoński, Warszawa 2002.
Tomasik P., Lekcja religii Katolickiej: wybór między dwiema skrajnościami, „Katecheta” 43 (1999), nr 7-8.
Włosiński M., Szkolna katecheza w procesie kształcenia i wychowania ucznia w szkole na tle projektu reformy systemu edukacji, „Katecheta” 9 (1998).
Wrońska H., Katecheza podstawowym zadaniem Kościoła,„Roczniki Teologiczno-Kanoniczne” 37 (1990), z. 6.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2015 KATECHISTS' PERIODICAL

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.