Good for the mind, good for education. Ways of dealing with pupils

Authors

  • Dorota Sokołowska The John Paul II Catholic University of Lublin

Keywords:

education, ways of behaving, neurodidactics

Abstract

Almost two decades ago, a new scientific discipline was born – neurodidactics, dealing with the neurophysiological foundations of teaching and upbringing, because that is how neurodidactics is defined. It is the fruit of the specific research of the human brain, whose scope and innovative methods allow us to speak about a certain breakthrough or even scientific revolution today. Thanks to brain imaging techniques and their analysis, significant progress has been made in identifying mental activities. Changes in the structure of connections within the brain have resulted in many valuable conclusions about the reasons of behaviour and the way young people react. This brought hope for the possibility of more effective influencing on ways of acquiring knowledge and influencing behaviour. An enthusiastic reception met with counter-arguments of sceptics, however, the truthfulness of data disclosed in the research was not undermined. Recognizing the necessity to deepen research in the future directly in classrooms, but noting also the subsequent reports appearing in the case of neurodidactics, it is worth familiarizing ourselves with the most important areas, the awareness of which may facilitate the work of teachers. These considerations will be limited to the possibility of the teacher‘s influence on students, which is contained in the direct influence of the human being, outside the analysis area, leaving the postulated changes in the education system.  

References

Arendt H., (1994), Kryzys edukacji (w:) Między czasem minionym a przyszłym, H. Arendt (red.), Warszawa: Aletheia.

Bauer J., (2008), Empatia. Co potrafią lustrzane neurony, Warszawa: PWN.

Bauer, J (2015,), Co z tą szkołą? Siedem perspektyw dla ucznia, nauczycieli i rodziców, Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.

Bauman Z., (2007), Płynne życie, Kraków: Wydawnictwo Literackie.

Buzan T., (2018), Rusz głową, Łódź: Wydawnictwo JK.

Chudy W., (2007), Społeczeństwo zakłamane, Esej o społeczeństwie i kłamstwie – 1, Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Naukowa.

Dowey J., (1988), Jak myślimy, Warszawa: PWN.

Eysemck H. i M., (2003), Podpatrywanie umysłu, Gdańsk: GWP

Giedd J.N., (2015), Zadziwiający mózg nastolatka. Świat Nauki, 7.

Hüther G., Hauser U., (2014), Wszystkie dzieci są zdolne. Jak marnujemy wrodzone talenty. Słupsk: Wydawnictwo Dobra Literatura.

Kahneman D., Slovic P., Tversky A., (1982), Judgment under uncertainty: heuristics and biases, New York: Cambridge University Press.

Korczak J., (2012), Jak kochać dziecko. Dziecko w rodzinie, Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka.

Korczak J., (2012), Prawo dziecka do szacunku, Warszawa: Rzecznik Praw Dziecka.

Kordziński J., (2018), Szkoła uczenia się, Warszawa: Wolters Kluwer.

Kosyrz Z., (2009), Cerowanie niepowodzeń muzyką, (w:) Człowiek w sieci zniewolonych dróg.

Kosyrz Z., (2009), Stereotypy psychopedagogiczne, (w:) Człowiek w sieci zniewolonych dróg.

Kwieciński Z., Śliwierski B., Warszawa: PWN.

Levinson P., (1999), Miękkie ostrze. Naturalna historia i przyszłość rewolucji informacyjnej, Warszawa: Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza.

Łaszczyca P., (2016), Kuna w kurniku i biologia nauczania, czyli o tym, jak neurodydaktyka włącza się do sporu o szkołę, (w:) Przegląd pedagogiczny, nr 1.

Marcuse H., (1991), Człowiek jednowymiarowy. Badania nad ideologią rozwiniętego społeczeństwa przemysłowego (przekład S. Konopacki i in.), Warszawa: PWN.

Melosik Z., (2013), Kultura popularna i tożsamość młodzieży. W niewoli władzy i wolności, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.

Moravec H., (1988), Mind Children, Harvard Univesity Press.

Nowakowski P. T., (2002), Fast food dla mózgu czyli telewizja i okolice, Kraków: Maternus Media.

Okoń W., (1967), Podstawy wykształcenia ogólnego, Warszawa: WSiP. Pankowska K., (2013), Kultura, sztuka, edukacja w świecie zmian. Refleksje antropologiczno-pedagogiczne, Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego. Pedagogika, t.1 i 2 ( 2005), (red).

Spitzer H., (2007), Jak uczy się mózg, Warszawa: Szczepański J., (1972), Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa, PWN.

Spitzer H., (2014), Cyfrowa demencja, Słupsk.

Szahaj A., (2004), Zniewalająca moc kultury, Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Śliwierski B., (2008), Jak zmieniać szkołę?, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Toffler A., (1985), Trzecia fala, Warszawa: PWN, www.scbribd.comToffer A., (1974), Szok przyszłości, Warszawa: PIW.

Wetulani J., (2011), Mózg: fascynacje, problemy, tajemnice, Kraków: Homini.

Wilson E., (2000), Socjobiologia. Poznań: Wyd. Zysk i S-ka. Wychowawcze i społeczno-kulturowe kompetencje współczesnych nauczycieli, Wybrane konteksty, (2015),red. Pyżalski J., Łódź: theQ studio.

Żylińska M., (2013), Neurodydaktyka. Nauczanie i uczenie się przyjazne mózgowi, Toruń: Wyd. Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.

Published

2019-06-10

How to Cite

Sokołowska, Dorota. 2019. “Good for the Mind, Good for Education. Ways of Dealing With Pupils”. The Journals of Catechetical Formation 74 (2):58-65. https://zfk.diecezja.radom.pl/index.php/zfk/article/view/63.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.